Personalhandbok
Välkommen som medarbetare!
Jag hälsar dig varmt välkommen som medarbetare hos Balance Development Sweden Sverige AB (nedan kallat ”Balance”). Det är min förhoppning att du kommer att trivas hos oss och att du kommer bidra till att stärka helhetsupplevelsen hos våra kunder. Den personalinformation som du har i din App fungera som en uppslagsbok då du har frågor samt säkerställa att vi levererar den kvalitet som våra kunder förväntar sig.
Personalhandboken är uppställd i bokstavsordning för att du lätt ska hitta de uppgifter du behöver.
Att arbeta på Balance
Det här erbjuder vi dig som medarbetare:
- Ett familjärt, aktivt och trevligt företag
- Regelbunden kontakt med din närmsta chef
- Regelbundna medarbetarsamtal
- Utbildning anpassad till dig och efter dina önskemål
- Regelbunden information om vad som händer på Balance
- Möjlighet att påverka vårt gemensamma företag
- En lönemodell som ger dig som medarbetare mycket stor frihet
Välkommen till oss!
Erik Fogelberg
Grundare
Innehållsförteckning från A-Ö
- Adressbyte
- Alkohol- och drogpolicy
- Allmänna riktlinjer
- Anställningsavtal
- Anhöriglista
- Arbetsmiljö
- Arbetstider
- Bil i tjänsten
- Diskriminering
- Fackliga organisationer
- Friskvårdsbidrag
- Frånvaro
- Företagshälsovård
- Föräldraledighet
- GDPR
- Introduktion av nyanställda
- Kontorsmöten
- Lön
- Medarbetarsamtal
- Pensioner
- Premie vid hjälp med rekrytering
- Sjukdom
- Semester
- Tjänstledighet
- Sekretess
Adressbyte
Det är viktigt att vi har rätt kontaktuppgifter för att kunna komma i kontakt med dig samt skicka din lön osv. Om du byter adress och- eller telefonnummer under din anställningstid ska du snarast informera oss om detta.
Alkohol- och drogpolicy
Alkohol, droger och arbetstid hör inte ihop. På Balance har vi som övergripande mål att erbjuda en god arbetsmiljö och ge våra medarbetare goda förutsättningar för att ha balans i tillvaron. Vi strävar efter att tidigt upptäcka risker för ohälsa och arbetar aktivt för att förebygga sjukdom.
Vi kommer då och då att bjuda på drycker med alkohol i vid tillfällen av konferenser, After-Worker och andra festliga sammankomster. Detta kommer att göras med stor måttfullhet och vi hjälps åt att sköta detta på ett vuxet sätt. Vi väljer att se på drycker som just en dryck som kombineras med mat, och inte som drog eller berusningsmedel.
Allmänna riktlinjer
Vi följer varje kunds speciella regelverk och vi är medvetna att vi kan bli föremål för drogtester och- eller brottsregisterutdrag för vissa uppdrag.
Anställningsavtal
Anställningsvillkoren ska vara reglerade i skriftligt avtal mellan Balance Development AB och den anställde. Eventuella förändringar av anställningsvillkoren ska bekräftas av behörig, skriftligt som ett tillägg till anställningsavtalet.
Anhöriglista
Viktigt att du lämnar uppgifter över de närmast anhöriga – i händelse av plötslig sjukdom, olycka eller annan situation. Om något oväntat händer är det värdefullt att din arbetsgivare har uppgifterna förberedda och nära till hands. Tänk på att regelbundet uppdatera anhöriguppgifterna till din chef.
Arbetsmiljö
Kunden där du har uppdrag har det övergripande ansvaret för att den enskilde medarbetaren inte utsätts för ohälsa eller olycksfall på arbetsplatsen. I det dagliga arbetet ska varje medarbetare visa ett personligt ansvar för hälsa och miljö.
Följ alltid kundens rekommendationer!
Arbetstider
På Balance har du inga fasta arbetstider som bestämmer när du börjar och slutar ditt arbetspass samt när du har raster. Rasterna och tiderna bestäms av din kund och kan variera beroende på uppdrag.
Arbetstidsrapport
Tidrapporten fyller du i via APP måndag morgon varje vecka, samt vid månadsbryt då dessa sker mitt i en vecka. Tidrapporten är viktig för att vi ska kunna fakturera ditt uppdrag och ge dig rätt lön.
Bil i tjänsten
Du har som alla anställda på Balance rätt att inneha en förmånsbil (”tjänstebil”).
Detta under förutsättning att du har utrymme på ditt Balanskonto (Buffert) för leasingkostnaden samt en första förhöjd månadsleasing av 20% av bilens värde. Stäm av med din chef. Balance har inga synpunkter på storlek eller fabrikat av bil.
Diskriminering
Det skall finnas ett arbetsklimat hos oss som präglas av en positiv människosyn och ömsesidig respekt vid sidan av arbetsglädje, trivsel och gemenskap. Vi accepterar därför inte trakasserier och mobbning.
En förenklad beskrivning av diskriminering enligt diskrimineringslagen innebär att någon missgynnas eller kränks. Missgynnandet eller kränkningen ska ha samband med någon av de sju diskrimineringsgrunderna. Diskriminering kan vara direkt eller indirekt. Även bristande tillgänglighet, trakasserier, sexuella trakasserier och instruktioner att diskriminera är former av diskriminering.
Fackliga organisationer
Balance har inget kollaktivatal, men uppfyller alla kollektivavtalet minimivilkor.
Givetvis är du välkommen att vara med i fackliga organisationer!
Friskvårdsbidrag
Balance erbjuder alla anställda med en varaktig anställning ett friskvårdsbidrag.
Denna faller inom ramen för din Buffert och kan vara upp till 5000 SEK/år
Se Skatteverkets hemsida för att se vad som omfattas!
Frånvaro
Behöver du vara ledig? Inga problem, stäm av med din kund och meddela din chef!
Detta planerar du fritt inom din buffert.
Företagshälsovård
Balance har inte avtal med företagshälsovård. Däremot är du fri att teckna egna privata sjukvårdsförsäkringar inom din ram. Vår pensions- och försäkringsrådgivare hjälper dig med detta
Föräldraledighet
Under föräldrarledighet kan du få extraersättning om du har utrymme i din buffert. Prata med din chef!
GDPR
Syftet med lagen är att skydda fysiska personers integritet. I samband med anställning erhåller Balance personuppgifter såsom namn, personnummer och andra uppgifter som kan hänföras till medarbetaren. Dessa uppgifter registreras i våra i våra system såsom lönesystem. Balances behandling av personuppgifter är nödvändig för att fullgöra sin del av anställningsavtalet, löneutbetalningar, kontrolluppgift och för att fullgöra rättslig skyldighet som inbetalning av skatt. För att få behandla personuppgifter fordras antingen samtycke från medarbetaren eller, att behandlingen är nödvändig för att fullgöra avtal eller för fullgörande av rättslig skyldighet.
Introduktion av nyanställda
Vi ska alltid säkerställa att våra medarbetare är startklara, dvs redo för att utföra sitt uppdrag på bästa möjliga sätt. Detta görs genom en konsultutbildning som genomförs on line i APP:en, samt genom information från konsultchefen.
Kontorsmöten
För att säkerställa att våra medarbetare vet vad som händer i verksamheten samt har möjlighet att påverka sin arbetssituation genomför vi arbetsplatsträffar. Träffarna är inte obligatoriska och sker inte på betald arbetstid.
Dessa kommer i många fall att kombineras med trevliga aktiviteter, varför vi hoppas på stort deltagande!
Lön
På Balance jobbar vi med en lönemodell som vi kallar för Balanced Economy.
Den innebär att du som medarbetare har full kontroll på dina inkomster och utgifter och därmed kan påverka hur ditt ”förmånspaket” ska se ut.
Du väljer själv lön, pension, sparande, utbildning, möjlig förmånsbil, semester etc. Allt med hänsyn till utrymmet i din ”lönebuffert”.
Lönen betalas ut i efterskott den 25:e varje månad. Ersättningen för det jobb du utför i september betalas alltså ut den 25:e oktober. Om du har frågor om din lön eller ditt lönebesked, fråga din arbetsledare.
Medarbetarsamtal
Som ett komplement till de vanliga kontakterna mellan chef och medarbetare genomförs medarbetarsamtal en gång om året. Syftet med dessa samtal, som förs mellan chef och medarbetare, är att vi på särskilt avsatt tid och under avspända former ska behandla viktiga frågor som inte passar in eller hinns med i det dagliga arbetet.
Under medarbetarsamtalet får den anställde tillfälle att ge sina synpunkter på verksamheten. Han kan även här också redogöra för hur samarbetet med kund och medarbetare fungerar, samt vad han tycker om sin egen situation, sitt uppdrag, sina egna ambitioner m.m.
Samtalet skall ta sin utgångspunkt i föregående samtal. Det ska förberedas och behov av aktiviteter dokumenteras i en handlingsplan.
Så här går det till:
Du får en inbjudan till samtalet från din chef och det är viktigt att båda förbereder sig till mötet. Som hjälp till mötet finns en blankett med frågeställningar och även möjlighet att skriva ner dina mål för framtiden.
Pensioner
Vi jobbar ihop med Max Mathiesen för våra pensionslösningar. De tillhandahåller rådgivning och du kommer överens om hur, hur mycket och på vilket sätt du ska placera dina pensionspengar. Du har stor individuell frihet, men vi rekommenderar att man sparar i paritet och nivå med Kollektivavtalets tjänstepension.
Premie vid hjälp med rekrytering
Vid rekrytering av ny kollega kan man erhålla ersättning som är relaterad till den nya medarbetarens uppdrag. Se särskilt regelverk om detta och prata med din chef!
Sjukdom
Om du blir sjuk ska du meddela din kund i första hand samt din chef på Balance. Det är tillåtet att mejla eller skicka ett SMS. Om närmaste chef inte går att nå ska du lämna ett meddelande.
- Ersättning vid sjukdom
Du har själv ansvar för din sjuklön under de första 14 dagarna i sjukperioden. En sjuklöneperiod består av 14 kalenderdagar (inklusive helgdagar). Vid sjukfrånvaro har du ingen karensdag och heller ingen reduktion av lönen.
From dag 15 tar Försäkringskassan över din ersättning precis som vanligt.
- Vård av barn
Du ska meddela din kund och din chef. Det är tillåtet att enbart mejla eller skicka ett SMS. Om närmaste chef inte går att nå ska du lämna ett meddelande.
Semester
- Semesterns längd
Du planerar din semester själv inom ramen för din buffert. När du tar semester utgår i första hand från semesterplaneringen hos kunden där du utför ditt uppdrag. Balance har inga interna verksamheter. I vår räknekalkyl in går 5 veckor semester + 2 veckor för klämdagar etc. För att du ska kunna få ut rätt lön enligt ”Balanced Economy”- dokumentet, följer du gärna dessa veckor. Om du önskar semester under terminerna, så är någon vecka i allmänhet inga problem, bara du kommer överens med din kund. Positiv kund = Positivt Balance
- Semester för nyanställda
Under det första anställningsåret, speciellt då anställningen skett under våren, har medarbetaren begränsad betald semester, men rätten att vara ledig.
För att få betald ledighet måste semesterdagarna tjänas in. Aktuellt ”semesterbuffert” framgår på varje medarbetares buffertsaldo. Planera detta ihop med din chef och justera ditt löneuttag, så att du har möjlighet att ha betald semester om du önskar.
Tjänstledighet
Medarbetare som önskar tjänstledighet ska ansöka om detta i god tid till närmaste chef. Normalt beviljas tjänstledighet för studier på gymnasie-, folk- och högskola samt för att starta eget företag om det inte avser konkurrerande verksamhet. Tidpunkten för tjänstledigheten ska fastställas med hänsyn till kundens verksamhet och uppdraget. Den anställde behåller sina anställningsvillkor men kan inte med säkerhet behålla samma uppdrag. Vi hittar en lösning!
Sekretess
Alla som börjar på Balance ska skriva under en sekretessförbindelse som innebär att man förbinder sig att iaktta strikt tystnadsplikt gentemot företaget, liksom de kundföretag och uppdragsgivare man kommer i kontakt med. Det innebär att man inte får vidarebefordra information om produkthemligheter, affärs- eller försäljningsstrategier, den personal som arbetar inom företaget eller annan information som betraktas som intern företagsinformation och därmed hemlig. Tystnadsplikten gäller både skriftligen och muntligen och gäller även efter anställningens upphörande.