Att vara konsult
Syfte och mål
Utbildningen är i första hand utvecklad för internt bruk inom Balance Development men de avsnitt som tas upp är direkt applicerbara på de flesta tekniska konsultföretag. Målet är att kursdeltagaren skall få en fördjupad förståelse för rollen som konsult och få värdefull kunskap som underlättar arbetet som konsult på ett konsultbolag med teknisk inriktning.
Vi håller detta dokument internt inom företaget!
KAPITEL 1
Företagsamhet och entreprenörskap
Vision
Affärsidé
Organisation
KAPITEL 2
Etik och moral
Sekretess och tystnadsplikt
Affärsavtal
KAPITEL 3
Jämställdhet & etnisk mångfald
KAPITEL 4
Kundens förväntningar
Under uppdraget
Arbetstid
Rekryteringsförsök
Tiden mellan uppdragen
KAPITEL 5
Marknadsföring
KAPITEL 6
Processer – Ledning – Sälj – Rekrytering och personal
KAPITEL 7
Begrepp
KAPITEL 1.
FÖRETAGSAMHET OCH ENTREPRENÖRSKAP
Det grundläggande målet med företagsamhet är i det allra flesta fall lönsamhet och tillväxt. Detta gäller i allra högsta grad stora företag, som har externa ägare, kanske börsnoterade, men även mindre bolag. Detta är ju förutsättningen för överlevnad. Mål som företaget sätter upp är ofta direkt relaterat till lönsamhet och tillväxt. Exempel på sådana mål är olika lönsamhetsmål som beskrivs i vinst och omsättning mm. Andra mål kan vara relaterade till saker som indirekt skapar lönsamhet och tillväxt. Ett sådant mål kan vara exempelvis uppnådd marknadsandel.
Mindre ägarledda bolag kan ju även ha andra starka motiv för sitt företag, Det kan handla om att sysselsätta sig själv och sin familj, eller att förverkliga sig själv på olika sätt genom att jobba med sina intressen etc.
Balance’s vision;
”Vi ska bli det företaget som, inom ramen för vårt affärsupplägg, alla
kommer att vilja kopiera om 5 år!”
Företagets vision är ett långsiktigt mål som inte nödvändigtvis behöver vara mätbart. Visionen är till stor del förknippat med ägarnas personliga visioner.
Som anställd har man naturligtvis också en vision. Om denna vision är i harmoni med bolagets så finns förutsättning för en långvarig anställning.
Affärsidé
Ett företags affärsidé skall svara på tre frågor:
- Vad skall vi göra?
- För vem?
- Hur skall vi göra detta bättre än våra konkurrenter?
Vår affärsidé
”Tillhandahålla ingenjörstjänster till ledande teknikföretag i Västsverige. I varje bransch där vi är verksamma, ha en genuin förståelse för kundens verksamhet och behov och på snabbaste och bästa sätt hitta rätt kandidat för uppdraget. Med tydligt medarbetarfokus kommer vi att vara den självklara arbetsgivaren för ingenjörer med höga ambitioner”
Balance Developments kärnvärden
Modernt
Vi vill göra upp med gamla konventioner, vi vill vara aktuella, vi vill koncentrera oss på det som bygger värde för oss och våra medarbetare. Såväl i tekniska stödfunktioner som i värderingar.
Engagerade
Genom ett gediget engagemang vill vi att våra medarbetare ska känna fördelen med att jobba som konsult i allmänhet och på Balance i synnerhet!
Trivsel
Vi ska göra allt vi kan för att alla ska känna sig sedda och uppskattade. När vi planerar för aktiviteter ska det finnas något för alla.
Generösa
Vi vill att våra medarbetare känner att de har bästa tänkbara villkor och störta möjliga frihet inom ramen för sin anställning hos oss.
Vårt varumärkeslöfte ”Balance between consulting and life” tycker vi harmonierar väldigt bra med de kärnvärden vi valt.
Organisation
Bolagsstämma
Bolagsstämma hålls normalt sett en gång per år (ordinarie bolagsstämma) eller när särskild kallelse sker (extra bolagsstämma). På bolagsstämman är alla ägare representerade och har rösträtt i proportion mot sitt aktieinnehav. Bolagsstämman utser styrelsen. De frågor som skall tas upp på bolagsstämman finns beskrivna i bolagsordningen och i ABL. (Aktiebolagslagen)
Styrelse
Styrelsen kan bestå av en eller flera personer som utsetts av stämman. De största ägarna brukar normalt vara representerade i styrelsen men också externa personer förekommer. Styrelsen har det yttersta ansvaret för bolagets skötsel. Ansvaret ligger på den enskilde styrelsemedlemmen. Styrelsen utser VD.
VD
Verkställande direktören verkställer styrelsens beslut. VD ansvarar för den operativa förvaltningen av bolaget. VD rapporterar till styrelsen på styrelsemöten. Verkställande direktörens befogenheter finns beskrivna i en VD-instruktion som utfärdas av styrelsen. Den dagliga verksamheten leds av VD och de operativa cheferna som bildar bolagets ledningsgrupp.
Ledningsgrupp
Ledningsgruppen består normalt av en liten grupp personer med olika ansvarsområden, t.ex. ekonomi, personal, produktion, marknad. Det är i detta forum som de verkliga operativa besluten fattas.
KAPITEL 2.
ETIK OCH MORAL
Sekretess och tystnadsplikt
Som konsult på Balance Development får man i sitt dagliga arbete tillgång till sekretessbelagd information. Det är alltid en balansgång mellan vad som får yttras och till vem. Sekretessförhållandet råder mellan tre parter, den anställde, konsultföretaget och kundföretaget.
I förhållandet till kunden rör sekretessen framförallt produkthemligheter. Det kan till exempel vara pågående projekt och framtida produkter. Mellan konsulten och konsultföretaget berör sekretessen alla företagets inre angelägenheter. Företaget lämnar inte ut någon information som rör den anställde och vice versa.
Om man som konsult arbetar för en kund under en tid och sedan arbetar för en annan kund inom samma teknikområde är det särskilt viktigt att man tänker på sekretessen. Den kunskap man skaffat sig skall givetvis användas men produkthemligheter får ej röjas.
Samarbete
Ibland förekommer det att Balance Development samarbetar med andra konsultföretag i gemensamma uppdrag. Under dessa pågående projekt får företagen viss insyn i varandras verksamhet. Under dessa förhållanden är det extra viktigt att man håller på sekretessbestämmelserna som oftast finns reglerade i samarbetsavtal mellan företagen.
Om man jobbar med samarbetspartner så anställer inte företagen varandras personal under samarbetstiden. Detta är inte alltid reglerat i avtal utan får ses som normal etik och moral.
Affärsavtal
Balance Development träffar alltid avtal med beställarna som rör varje konsultuppdrag. Detta avtal reglerar bland annat starttidpunkt, arvode, betalningsvillkor och uppsägningstid samt vem som är konsulten. Med vissa kunder tecknas ramavtal. Ett sådant avtal sätter upp ramarna för vårt affärsförhållande till kunden så att varje enskild upphandling förenklas.
Utöver detta avtal finns oftast ett generellt avtal som beskriver kundens allmänna villkor vid upphandlandet av konsulter. Dessa avtal är oftast mycket mer omfattande än beställningen.
Image
Att kunna smälta in i kundens miljö är en viktig egenskap. Det gäller för konsulten att acceptera uppdragsgivarens miljö, policys och regelverk. Ibland ingår det i uppdraget att analysera och komma med förslag på nya processer och arbetssätt. Då gäller det för konsulten att presentera sina förslag på ett sådant sätt att kunden inte upplever konsultens förslag som nedvärderande. Ifrågasätt aldrig uppdragsgivaren på ett sätt som kan verka negativt. Konsulten är hos uppdragsgivaren för att utföra ett arbete inte för att enbart kritisera och ifrågasätta.
Ofta har konsulterna anställningsvillkor som skiljer sig från de fastanställdas. Lönenivån kan vara något högre, i synnerhet hos Balance, reseersättning kan förekomma, företagsbilar etc. Ibland förekommer även andra förmåner, konferensresor och fester etc. Resor och fester är givetvis inga hemligheter map. Dagens sociala medielandskap. Däremot kostnader, buffertfrågor etc. stannar hos oss internt.
”Bara din mamma är uppriktigt glad över din framgång! ” (Jonny Sandberg)
Lite tillspetsat kanske, men värt att tänka på…
Ett konsultföretags image består till stor del av konsulternas personlighet. Eftersom konsulten är konsultföretagets ansikte utåt och är det som kundföretaget gör sina bedömningar på, så är det väldigt viktigt att imagen är väl inarbetad i företaget.
Saker som påverkar vår image kan vara många. Hur vi marknadsför oss, hur vi profilerar oss och hur vi uppträder mot våra kunder. En del företag har en så kallad ”Dress Code”. En klädstil i syftet att skapa en image.
KAPITEL 3
JÄMSTÄLLDHET & ETNISK MÅNGFALD
På Balance Development skall män och kvinnor givetvis arbeta ihop på lika villkor i alla avseende. Någon kvotering förekommer ej utan alla ansökningar behandlas lika. Kompetens, erfarenhet och fallenhet för konsultrollen är de viktigaste urvalskriterierna vid rekrytering. Vi bedömer att det finns ett stort värde i att ha en hög andel kvinnliga medarbetare i företaget.
Under anställningstiden skall förutsättningarna för löneutveckling och personlig utveckling vara densamma för kvinnor och män. På Balance löses ju detta på ett enkelt sätt genom att lönen är en matematisk följd av arvodet. ”Dealen” vara densamma oavsett kön, och endast relatera till kompetens och erfarenhet.
Föräldraledighet, vård av sjukt barn eller annan ledighet som är relaterad till barnen har traditionellt legat övervägande på kvinnornas ansvar. På Balance skall vi försöka motverka detta genom att ge alla medarbetare samma förutsättningar och villkor.
Lönemodellen på Balance ger ju dessutom utmärkta möjligheter då det gäller föräldraledighet!
Att vara kvinnlig medarbetare i en starkt mansdominerad bransch har sina speciella sidor. Manliga kollegor kan vara negativt inställda eller ha en överdriven positiv inställning till kvinnliga medarbetare. När vi offererar våra tjänster tar vi normalt sett inte hänsyn till uppdragsgivarens synsätt eller insikt i jämställdhetsfrågor utan utgår ifrån att lösa kundens kompetensbehov utan hänsyn till kön. Ibland händer det dock att uppdragsgivaren speciellt önskar sig en kvinnlig konsult just av den anledningen att man upplever att man själv har för få kvinnliga medarbetare.
I det svenska samhället bor det människor ifrån en rad olika kulturer. Balance skall spegla det svenska samhället. Vi tror att det finns en stor fördel i att knyta till oss medarbetare med olika kulturell bakgrund. Vår personals samlade kompetens, erfarenhet och fallenhet är företagets produkt. Ju mer mångfasetterad vår produktportfölj är ju bättre blir vårt erbjudande.
Språk och kunskap om andra kulturer är två självklara saker som vi får in i vårt företag genom rekrytering av medarbetare med utländsk härkomst. Men det finns även andra saker som företaget kan dra nytta av.
Att kunna tala god Engelska (helst Svenska) är av mycket stor betydelse för ett arbete som teknisk konsult (I Sverige) Att förstå och att göra sig förstådd utan missuppfattningar är viktigt i den dagliga kommunikationen med kollegor. Man klarar sig i regel bra med engelska under uppdragen men uppfattningen om den egna språkkunskapen är ofta starkt överdriven.
I takt med att våra uppdragsgivare globaliseras t.ex. Volvo Cars är kinesiskt, förändras bilden på etnisk mångfald. De internationella företagen har generellt en positiv syn på den kulturella mångfalden. Ofta ser man större etnisk mångfald hos de grupper hos kunden som har en utländsk chef. Vi som leverantör har uppgiften att skapa en miljö och ett synsätt som uppfyller alla krav och förväntningar på oss. Ibland kan uppdragen ställa krav på medborgarskap och bakgrund (ex.vis i försvarsindustrin), detta är något vi dessvärre inte kan påverka.
KAPITEL 4
KUNDENS FÖRVÄNTNINGAR
Varför en konsult?
Skälen till att anlita en konsult kan vara flera. Det kan vara behovet av en speciell kompetens, en tillfällig arbetstopp eller ett strategiskt beslut hos kundföretaget. Om kundföretaget gör den bedömningen att den speciella kompetensen inte är ett långsiktigt behov kan man vända man sig till ett konsultföretag hellre än att anställa. Om en arbetstopp bedöms som tillfällig kan det finnas goda skäl till att hyra in personal. Många större företag har fattat strategiska beslut om att en del av personalstyrkan alltid skall vara inhyrd. På detta sätt har man skaffat sig en större handlingsfrihet. Man minskar kostnader för egen HR-infrastruktur och spar kostnader. Man ”outsourcar” arbetsgivaransvaret!
En konsult med rätt kompetens kan sättas in i ett projekt utan startsträcka och tas bort ifrån ett projekt utan facklig förhandling. Under projekttiden är verkningsgraden 100 %.
En fastanställning medför alltid en lång startsträcka och avveckling är en komplicerad och dyrbar process. Ofta kan bara rekryteringsprocessen ta ett halvår.
Under anställningstiden är verkningsgraden mindre än 100 %.
Kunden förväntar sig att konsulten genomför det uppdrag som konsultföretaget utlovat
Under uppdraget
Under uppdraget är det viktigt att konsulten har en löpande kontakt med företaget. Dels kontakten med konsultchefen men kanske allra viktigast, med ekonomiavdelningen. Företaget måste få in Tidrapporten så att löner kan betalas ut och att kunder kan faktureras. Semester, ledighet, sjukfrånvaro och föräldraledighet mm måste utan dröjsmål meddelas konsultföretaget.
Se till så att ekonomiavdelningen har din rätta adress och ditt telefonnummer. Försök att läsa dina jobb-mail regelbundet. Mycket information som rör företaget kommer ofta den vägen.
Arbetstid
Om man har en heltidstjänst hos kunden är det viktigt att man får ihop sina 40 timmar i veckan.
Kunden förväntar sig en viss arbetsinsats enligt konsultavtalet. Ibland kan det vara svårt att få ihop detta, då man gärna rycks med i kundernas vanor att gå tidigt på Fredagar, stanna hemma på klämdagar etc.
Glöm då inte bort att kunden har dig på plats som konsult just därför att vara säker på att få ut en hög output jämfört med de anställda!
Ett bra sätt att lösa detta på är att ta sikte på att jobba nominellt 42-43 timmar normalt. Detta ger lite utrymme för någon klämdag och någon kortare fredag då och då.
Tänk på att det kan vara gott att ha några timmar (buffertutrymme) då vi på BD ska göra något tillsammans också!
Vi tänker såhär om bufferten;
Vi ska gemensamt tillse att ”buffert” innehåller som minimum 1, men helst 2 ”månadskostnader” då anställningen pågått i ett år. Med ”månadskostnad” avses utrymme för lön, sociala avgifter samt ev. andra löpande kostnader som regelbundet belastar arbetstagaren, såsom förmånsbil eller annat. Vid underskriden nivå lägre än 1 månadskostnad efter 12 månader, sänks utbetalning av lönen tills dess att bufferten är på en rimlig nivå enligt ovan.
Detta för att ge stabilitet och trygghet.
Rekryteringsförsök
Som konsult, i synnerhet om du fungerar väl hos kunden, kommer du att bli utsatt för rekryteringsförsök. Det blir du på nästan alla uppdrag! Vid första tillfället kan detta kännas smickrande och man ser det som ”sin chans”, men efter ett par uppdrag kommer du att bli varse att du inte behöver ta första bästa chans; dessa chanser kommer alltid om du någon gång i framtiden skulle ha sådana planer.
Ett vanligt ”knep” att försöka lyckas med sin rekrytering är att kunden hotar med att om man inte vill bli fastanställd så kommer uppdraget att avslutas. Detta kan ju verka lite snöpligt om man faktiskt trivs på sitt uppdrag. Men tänk efter en gång till och nappa inte på detta ”bete”! Om kunden är så nöjd så att denna önskar rekrytera dig, hur stor är då risken att denna ska avsluta uppdraget.
Ta alltid hjälp av din konsultchef i dessa lägen och prata med oss på Balance då du får dessa förslag innan du bildar dig en uppfattning – Din chef kan ha bra input och andra infallsvinklar!
Tiden mellan uppdragen
Mellan uppdragen sitter konsulten i allmänhet på valfri ort. Under denna tid kan konsulten tex. syssla med att utbilda sig genom kursverksamhet eller självstudier
KAPITEL 5
MARKNADSFÖRING
Hur ser vår marknad ut, var någonstans befinner vi oss och vart är vi på väg? Detta är saker som vi måste ha klart för oss. Det gäller att vara konkurrenskraftig på sin respektive position jämfört med våra konkurrenter.
Marknadsposition
Balance Development utgår från kundens behov. Vår framgång tror vi ligger i att lyssna på kundernas behov och finna lösningar som svarar upp på dessa. Vi har ett så kallat ”Marknadsorienterat synsätt”
Vad är värdet för kunden?
Värdet för kunden är den kompetens och service som vi erbjuder i förhållande till det pris man får betala. Detta förhållande är kanske det viktigaste och vanligaste konkurrensmedlen.
Värdediagram
För kunden
För konsulten
Vår strävan är att erbjuda ett så attraktivt förhållande mellan pris och kompetens som möjligt. Priset avgörs väldigt mycket av vilka kostnader som vi har. Merparten av våra kostnader är personalkostnader men det finns också en övrig kostnad (Over Head).
En förutsättning för Balance´s lönemodell är också att vi kan dela med oss en stor andel av arvodet. Vi har ambitionen att vara bäst i klassen!
Vår kompetens och service är relaterad till personalen och vårt agerande gentemot våra kunder.
Marknadsföring - Vad kan konsulten göra?
Den viktigaste marknadsföringsresursen ett konsultbolag har är den enskilde medarbetaren. Varje konsult säljer sig själv och sitt företag genom att:
- Med sin kompetens överträffa kundens förväntningar. Både på konsulten och på det företag han/hon representerar.
- Med sin sociala kompetens skapa en positiv attityd om sig själv och det företag han/hon representerar.
- Med en positiv inställning alltid erbjuda kunden en lösning på ett resurs- och kompetensproblem.
- Att vara bolagets ambassadör hos kundföretaget.
- Att ha en aktiv dialog med hemmakontorets säljare där information om kundens behov och bolagets lediga resurser utbytes.
Meritförteckning – CV
Meritförteckningen är i regel det första dokumentet som Balance skickar till en kund som svar på en förfrågan. Den skall innehålla all den information som kunden kan tänkas vara intresserad av. Den skall vara tydlig, lättläst och ge en klar bild över konsultens kompetens. Den skall samtidigt vara säljande och följa en profil som företaget har bestämt. Profilen är dels grafisk, dels språkligt betingad.
Balance Development har en mall som används. Gör ditt egna CV med hjälp av Balance Developments mall eller var noggrann med att skicka in ”input”.
Försäljning
Balance Developments försäljningstaktik bygger framförallt på en uppsökande verksamhet. En första kontakt tas i regel per telefon där syftet är att få till stånd ett möte med kunden. Vid det första mötet presenteras företagets koncept. Inför varje kundbesök görs en noggrann förberedelse. En presentation i t.ex. Powerpoint förbereds och anpassas till kunden. Ett antal CV tas fram och has i beredskap. Under första mötet försöker vi lyssna av kundens behov. Efter en tid tar vi en förnyad kontakt, då har vi lyssnat på kundens behov och försöker konkretisera ett erbjudande.
Efter detta hålls fortlöpande kontakter och vi ger kunden information om våra lediga resurser. Vår förhoppning är att vi vid dessa kontakter skall få förtroende att offerera konkreta uppdrag. Allt handlar om ”Timing”, att finnas tillgänglig vid rätt tillfälle.
En trend som är tydlig i regionen är att allt fler bolag kanaliserar sina konsultbehov via en enda partner, en ”Broker”. Detta gör att vi ofta hänvisas till partners som har dessa avtal. Direktkontakt med linjen är dock alltid till stor nytta, så länge man inte diskuterar direkta affärsuppgörelser utan bara behov. Man har då bättre möjlighet att nå igenom ”bruset”
Argumentation
Vid det inledande mötet är det viktigt att vi kan argumentera på ett sakligt sätt. Varför skall kunden anlita Balance?
Säljmetodik
Det finns ett antal olika säljmetodiker som man kan lära sig på en endagskurs på något utbildningsföretag med denna specialitet. Vad man får lära sig är olika metoder att komma till avslut. En metod kan vara att försöka bli vän med köparen eller att få köparen att tro att han är din vän. Detta gör man genom att presentera sig med förnamn, gärna smeknamn och att tilltala kunden vid förnamn, helst flera gånger i inledningen. En annan metod kan vara att styra kunden i sina beslut. Man ger inte kunden möjlighet att säga nej utan ger hela tiden två alternativ. Vi har en leverans nu på torsdag nästa leverans blir om en vecka vilken föredrar du? Man utgår alltså ifrån att kunden skall köpa.
På Balance solutions försöker vi att undvika de mest ”floskliga” metoderna, risken är ju överhängande att mottagaren också har gått kursen.
Vi tror mera på att långsiktigt jobba med relation, ärlighet och en bra kvalitet på medarbetare.
Det är ju människor vi jobbar med och inte damsugarförsäljning!
Presentationsteknik
Inför varje kundbesök görs alltid en noggrann förberedelse. Vi försöker alltid att ta reda på så mycket som möjligt om kunden och den person vi skall träffas. En bra informationskanal är kundens hemsida. Känner man någon på företaget så kan man kontakta denne.
Balance har en presentation och utifrån denna görs en kundanpassning. Eftersom presentationen är kundunik så har vi möjlighet att presentera vårt koncept anpassat till kundens rådande situation.
Intervjun
Den sista länken i försäljningskedjan är intervjun. Intervjun är som en förenklad anställningsintervju. Det är på intervjun konsulten har sin chans att sälja in sig. Oftast kallar beställaren in ett fåtal till intervju, (1-3) men det förekommer också att det är betydligt fler.
Kom i tid och var förberedd. Läs på om företaget så att du har lite kännedom om företagets produkter, det imponerar alltid. Klä dig som kunden förväntar sig, d.v.s. oftast hel och ren. Ha med dig anteckningsmaterial. Låt kunden ta kommandot inledningsvis, lyssna och svara så rakt och tydligt som möjligt på alla frågor.
Bäst är att kunden får börja att berätta vad man är ute efter, då ökar möjligheten att man kan anpassa sina svar, och risken för ”klavertramp” minskar. Ställ gärna själva frågor men håll dig till ämnet. Frågor som rör lunchtider, semester eller var man parkerar bilen ger sig självt när man börjat sitt uppdrag.
Försök att svara uttömmande på frågorna. Svara aldrig bara ja eller nej, utan ha alltid en lagom lång utläggning. Försök att undvika att svara nej alltför många gånger utan vänd svaret till något positivt. Det finns alltid ett ”Positivt” svar och ett ”Negativt” svar som innehåller samma fakta. Försök att svara ärligt men samtidigt skall du framhålla dina starka sidor. Ha ögonkontakt, titta inte i bordet. Att titta i ögonen ger känsla av säkerhet. Prata lugnt, stadigt och tydligt.
En situation som ofta uppstår är att kunden ber dig berätta om dig själv och din bakgrund. Då är det bra om man har en intränad presentation som tar ca 5 min och som omfattar det mesta. Eftersom man är förberedd inför intervjun så lägger man in ett par passande inlägg i presentationen där man kopplar sin bakgrund till kundens verksamhet.
Vid din sida på intervjun kommer du att ha konsultföretagets eller partnerns konsultchef.. Konsultchefen kommer att gå in och stötta i vissa fall. Var lyhörd och försök förstå signalerna.
Den bästa intervjun är den när konsultchefen sitter still och är tyst.
När intervjun är genomförd. Den kan ta allt emellan en halvtimma upp till ett par timmar, så är det bara att vänta. En order tecknas nästan aldrig direkt efter intervjun.
När man väntar på svar ifrån en kund kan det hända att man åker ut på en annan intervju innan man har fått svar ifrån den första. Då gäller det att vara lika engagerad som vid den föregående så att man har handlingsfrihet.
I de flesta fall tillämpar vi principen ”först till kvarn”, d.v.s den kund som först hör av sig tecknas avtal med men det kan också finnas skäl att välja uppdrag utifrån ett annat perspektiv. På Balance tar vi alltid detta beslut tillsammans med medarbetaren.
Offertfas
Offereringsförfarandet kan huvudsakligen delas in i 2 olika varianter;
Ramavtalskunder
Vid ramavtalskunder är arvodet stipulerat av olika discipliner och olika nivåer av erfarenhetsgrad. I detta fall behöver vi alltså inte fundera eller beräkna vilken prislapp konsulten ska ha. Vi behöver endast fundera i samråd mer våra medarbetare om prislappen för ett visst uppdrag är rimligt för att gå vidare och ”skicka in” Cv:n.
I vissa fall kan vi tvingas in i en prutningsfas från inköp, även om vi offererat enligt pristariff. Detta motiverar inköpsavdelningen med att kandidaten saknar någon viss kunskap eller har lite lägre erfarenhet än det som efterfrågas. I dessa fall har vi en dialog med er för att känna var smärtgränsen går eller om det är bättre att tacka nej. Man måste även låta inköp vara ”duktiga”
Fri offerering
Som rubriken antyder handlar det om att vi här får ange vad vi tycker är rätt pris för en konsult enligt det CV som konsulten besitter. Generellt kan det sägas att det är svårt att få till några extravaganta prisnivåer, då konkurrensen i Göteborgsregionen är stenhård. Det finns alltid dussintals firmor som gärna ställer upp om vi lägger oss fel! Vi brukar dock försöka att lägga oss på en något högre nivå än hos de stora ramavtalskunderna. Här faller det sig självklart att ju skickligare och erfarnare konsulter vi har – dvs. Ni – Desto bättre förhandlingsläge har vi!
”On Boarding”
När uppdraget startar är det mycket nytt att ta in!
Om man har tur så har man någon kollega från det egna konsultbolaget på plats som man kan fråga, annars får man försöka att lyssna in miljön hos den nya kunden. En bra grundregel är att alltid stämma av saker med sin konsultchef avseende saker som rör ens arbetssituation. Konsultchefen brukar ofta kunna ge råd i frågor, och har även möjlighet att ta upp saker som kan känna knepiga med kunden.
Det är alltid bra att smälta in och inte utmärka sig för mycket. Viktigt är att man är seriös och arbetsam, och inte är den som går först till fikarasten och lämnar fikarummet sist – tvärtom är alltid klädsammare!
”Off Boarding”
Då man är på väg att avsluta ett uppdrag eller går i tankarna på att byta uppdrag är det viktigt att man har för en tydlig dialog med sin konsultchef och inte med kunden. Detta är mycket viktigt eftersom konsultchefen ofta sitter på ”den Stora Bilden” – dvs. man vet vad kunden har för planer, man har tankar på vem man kan erbjuda som ersättare etc. Även ”timingen” kan vara avgörande.
Om man säger upp sitt eget uppdrag slarvar man ofta bort chansen till detta och Gruppchefen hinner kanske går ut med allmän förfrågan.
Man blir helt enkelt 2:a på bollen!
KAPITEL 6
Processer
Ledning och personal – Sälj – Rekrytering
Dessa 3 begrepp är de samverkande byggstenarna i konsultföretaget. Byggstenarna är också grunden till företagets affärsplan.
Schematiskt ser våra 3 huvudprocesser ut som nedan
Med ekonomi avses rörelsefinansiering och ekonomistyrning
- budget
- prognos
- redovisning
Med marknad avses alla våra befintliga och potentiella kunder
- kunddatabas
- presentationsmaterial
Eftersom Balance har ett marknadsorienterat synsätt så utgår vi ifrån marknaden och de behov som finns i dagsläget och framtidsbedömningar.
Vår inre process är inte intäktsskapande men är nödvändig. Den inre processen anpassas hela tiden till rådande situation. Viktigt är att man alltid frågar sig om en inre process är till nytta för verksamheten. En inre process får aldrig ha ett självändamål och stå i vägen för ett effektivt arbete med kunder och medarbetare.
Bolagets ekonomi är den lönsamhet och finansiering som krävs för att bolaget skall utvecklas.
Affärsplan
Affärsplanen beskriver bolagets framtida utveckling. Den innehåller de fyra byggstenarna (marknad, personal, process, ekonomi) samt strategier, taktik och verksamhetsmål.
Process
Den inre processen anpassas till bolagets storlek och var man befinner sig i utvecklingsfasen.
Ekonomi
Begreppet ”Fee Management” är den kalkyl som vi gör för en konsulttimma. Denna kalkyl ligger till grund för hela vår ekonomi. På Balance jobbar vi med ”Buffertlön”, dvs. den anställde får en kvot av sitt arvode och får därefter göra sina prioriteringar inom sin ”Ram”.
Mål
För de fyra byggstenarna sätts mål. Dessa mål skall vara konkreta, realistiska och mätbara.